Kennis is macht. Tegenwoordig maken zowel mannen als
vrouwen eerst carrière en gaan ze daarna aan de slag met hun grote liefde
zoeken en een gezin stichten. In de tijd van Sara Burgerhart zat dit iets
anders in elkaar. Het was weliswaar de bedoeling van Wolff en Deken om met Sara
Burgerhart een betere, tolerantere en gelukkigere wereld te creëren.
Ze richtten zich op de jonge mensen van toen, in het
specifiek jonge vrouwen. Het opvoedende deel van het verhaal van Sara
Burgerhart komt hier naar voren, je moet leren van je fouten. Zo spreekt Sara
af met de heer R. en wordt ze bijna verkracht. Op deze manier bekritiseren
Wolff en Deken ook de vrijheid die Sara heeft gekregen om de wereld te
ontdekken. Het is dan maar de vraag of Wolff en Deken hier iets duidelijk
proberen te maken over opvoeding of dat ze juist hun mening laten doorschijnen
dat zoveel vrijheid voor jonge vrouwen eigenlijk niet goed is.
Wat ze in Sara Burgerhart onder vrijheid verstaan is
anders dan hoe wij het nu zouden opvatten. Sara gebruikt haar vrijheid om op
zoek te gaan naar haar grote liefde en niet om plezier te maken met haar
vriendinnen. Haar vrijheid draait dus nog steeds om een man zoeken en niet om
carrière maken. Zo blijkt toch weer dat een carrière in die tijd voor jonge
vrouwen uit den boze was. Wolff en Deken vermelden wel dat singles ook hun
steentje kunnen bijdragen aan de samenleving. Weliswaar niet door kennis te
vergaren en zichzelf te verrijken maar door bijvoorbeeld babysokjes te breien.
Babysokjes breien. Wat een vrijheid.
Er zijn dus redelijk wat vraagtekens de zetten bij het
woord ‘vrijheid’ in het verhaal van Sara Burgerhart. In zekere mate krijgt Sara
Burgerhart vrijheid, toch heeft deze vrijheid heel wat beperkingen.
- Fleur
Geen opmerkingen:
Een reactie posten