Een van de
kenmerken van de verlichting was dat er veel meer aandacht was voor de
opvoeding van het kind. Deze gedachte, die erg vernieuwend was voor de
achttiende eeuw, was als eerste geuit door de Britse filosoof John Locke. Hij
beweerde dat een kind geboren wordt als een onbeschreven blad, en dat het de
taak van de ouders is om het op te laten groeien tot een evenwichtig mens.
In Sara Burgerhart komt dit idee ook
duidelijk naar voren. Sara heeft geen ouders meer, en wordt dus ook niet meer
opgevoed. Haar voogd, die in principe een goede vervanger zou zijn, is altijd
op reis en zijn vrouw, Sara’s tante, is het tegenovergestelde van een goede
opvoeder. Sara wordt het zat en rent weg van huis. Ze komt in het pension van
Maria Buigzaam, een weduwe. Zij neemt de rol van opvoedster op zich. Het is dan
echter al duidelijk dat Sara niet op de weg is om een evenwichtig mens te
worden, omdat ze veel feest en losbandig is. Wanneer Sara niet doorheeft dat
heer R. slechte bedoelingen met haar heeft, waarschuwt Maria haar, en Sara
neemt het advies serieus. Ze wil nog één keer met heer R.
afspreken, wat eindigt in een ramp waarin hij haar bijna verkracht. Door dit
incident heeft Sara wel een belangrijke les geleerd, al zij het een beetje
laat.
Alles op een
rijtje was het thema opvoeding een belangrijk aspect van De historie van mejuffrouw Sara Burgerhart. Er komen dan ook drie
opvoeders in voor: haar ouders, die overlijden, haar oom en tante die het niet
goed doen, en Marie, die te laat komt. Sara raakt dan ook in de problemen, waarmee
een van de boodschappen van het verhaal wordt benadrukt. Met Sara is het
uiteindelijk wel goed gekomen, al was het wel door schade en schande in plaats
van opvoeding van een ervaren volwassene.
- Daniëlle
Geen opmerkingen:
Een reactie posten